Komünistler heykeltıraşların ayaklarının altına sopalar attılar ama Eriha Trouba'sını gözden kaçırdılar

RumBar

Global Mod
Global Mod
Heykeltıraş, grafik sanatçısı, çocuk ve lise öğretmeni Ale Vesel, 1935 yılında Slavia'da varlıklı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi, ancak çocukluğunun tadını uzun süre çıkaramadı. Bir yarı kimlik olarak, altı yaşından itibaren sarı bir doğu yıldızı takmak ve yirmi yedisinin hiç ayrılmadığı toplama kamplarına giden erken yaştakileri izlemek zorundaydı. Holokost'la ilgili kişisel deneyim, ülkemizde ve dünyada en ünlü olanlar da dahil olmak üzere, onun bir dizi eseriyle işaretlenmiştir.


Ale Vesel, uçuşun ardından bile bilinmeyen bir kaderle yüzleşmek zorunda kaldı. Güzel Sanatlar Akademisi'nden mezun olduktan sonra soyutlamada kendini keşfetmenin olanaklarını keşfettiğinde, şehir ona eserlerinin KSȓ kongresinin sloganlarına aykırı olarak bir yaşam duygusunu ifade ettiği bilgisini verdi. Böylece 1990'ların ilk yarısında komünist rejimin ölümünden sonra ilk resmi anayasalar yapıldı.


Mla namle'nin duası



Daha sonra 1969'da, bugün Kaddish olarak bilinen anıtsal heykeli Dünya için Dua'yı Liberec'teki Socha a mšto etkinliğinde sergileyerek kendisini tüm gücüyle halka tanıttı. Bunun için uluslararası jüriden Matthew Bernard Braun Ödülü'nü aldı. Kaynaklanmış paslanmaz çelik levha parçalarından oluşan yedi metre yüksekliğindeki bu soyut heykel bile zamanında tam olarak anlaşılamamıştır.


Heykel, 1968 yılında Ostrava'da Dünya İçin Dua adıyla sergilenmiş olsa da, dönemin otoriteleri, heykelin Liberec'teki sunumunu Jan Palach'ın idamıyla bağlantılı bir provokasyon olarak algılamışlardı. Heykelin onu yetimhaneden korumak için yapması gereken çok şey vardı. Normalleşme sürecinde sergi yapma olanağını kaybeden, kamu ihalelerinde rekabet etme olanağı da geride bırakılabilen sanatçılardan biri de Ale Vesel'di.


Terezn'e hatıra



Yurtdışında faydalı zamanlar buldu, ilk olarak Almanya'da, 1970'lerin ortaları ve 1980'lerin başlarında Bochum'daki şehir parkı için bir dizi demir heykel Demir Raporu ve Hamm'daki on beş tonluk Ten heykelini yarattı. 1988 yılında diğer ünlü sanatçılarla birlikte Seul'e davet edildi ve burada Olimpiyat Oyunları sırasında Tanıklık adlı heykelinin açılışı yapıldı. Komünist rejimin çöküşünden sonra bile tam olarak tanındı.


İşte o zaman en ünlü eseri olan, bronz demiryolu raylarından kaynaklanmış ve Magen David (Davut Yıldızı) adı verilen beş metre yüksekliğindeki doğu yıldızını da gerçekleştirebildi. 1995'ten beri Terezín'deki Ulusal Mezarlıkta Holokost'un hatırası olarak duruyor. Sanatçının ölüm yılında tamamlanan son eseri, Mart 2015'te Prag Davul Müzesi'nde açılışı yapılan 20 metre yüksekliğindeki geri dönüşü olmayan Brno eseridir.


Genel emirler tabuydu



Yedinci günde kralın borusunu çaldığını, insanların öldüğünü ve Eriha'nın duvarlarının yıkıldığını anlatan, Eriha kuşatmasını anlatan Eski Ahit efsanesi, elli bir yıl sonra Novy Sedel'e dikilen heykelin de ilham kaynağı olmuştur. 1973 yılında. Sokolovska'daki şehirlerin hikayesi de en az yaşandığı dönem kadar tuhaf. Yıllar sonra Ale Vesel'in Kapıdan Geç kitabında! Unutma


Kamu emirlerini yerine getirmeme izin verilmediği söylendiğinde bile birinden teklif sunmam için bir telefon aldım. Ondan sonra değerlendirme komitesinde beni hep kovdular. Ancak beni kovamayacakları ve kişisel bir tören olarak bunu yapmamı yasaklayamayacakları için bana bunun iyi olmadığını ve farklı şekilde yapmam gerektiğini söylediler. Ale Vesel, bunun bir modelde dört kez gerçekleştiğini yazdı.


Nov Sedlo'nun gururu



Oraya gitmek bile istemedim ama beni görevlendiren mimar Mojmr Soukup beni ikna etti. Ve tesadüfen ana ideolojik lider komisyon toplantısında orada değildi. Zaten ataletten oraya gittim, o orada değildi ve işte, kalbim kırıldı, heykeli aceleyle hatırladım. Ve böylece üç metre uzunluğunda ve en fazla iki metre yüksekliğindeki Novosedelsek Trouba z Jericho doğdu.


Başlangıçta Ulusal Komite binaları ile mağaza arasındaki alanda yer alan yeni Obansk aktivite kompleksinin bir parçası olarak tasarlandı. Ale Vesel'in aldığı ölçüler gerçeğe uymuyordu. Sonuç olarak, küçük bir alandaki büyük boyutlu heykel eski görünmüyordu. Bu nedenle 2010 yılından sonra yazarın izniyle Lokte, Chodov ve Louek'e giden yolların kavşağında, bugün hala hayranlık uyandıran kavşak bölgesine taşınmıştır.